طراحی وب سایت تبریز

تبریز وب سایت با ۸ سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و بهینه سازی انواع وب سایت در خدمت شماست. کافیست با ما تماس بگیرید تا ما شما را به طور کامل برای راه اندازی سایتتان راهنمایی کنیم.مشاورین ما منتظر صدای گرم شما هستند.

طراحی وب سایت تبریز

تبریز وب سایت با ۸ سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و بهینه سازی انواع وب سایت در خدمت شماست. کافیست با ما تماس بگیرید تا ما شما را به طور کامل برای راه اندازی سایتتان راهنمایی کنیم.مشاورین ما منتظر صدای گرم شما هستند.

روش آموزشی مونته سوری به زبان ساده برای کودکان

مونته سوری چیست و تاریخچه پیدایش آن

دکتر ماریا مونته سوری مخترع روش آموزشی مونته سوری است. او اولین پزشک زن ایتالیایی بود، اما چون در آن زمان اجازه ی کار در بیمارستان به او داده نشد به ناچار در یکی از مراکز نگهداری کودکان معلول و بیمار مشغول به کار شد. مونته سوری کم کم به این نتیجه رسیده بود که علی رغم توانایی کودکان، به آن ها محیطی برای رشد، آموزش و پیشرفت داده نمی شود.

به همین دلیل تحصیلات خود را در رشته جامعه شناسی ادامه داد و روشی نوین برای آموزش و پرورش کودکان به نام مونته سوری ابداع کرد که در آن یادگیری به واسطه تجربه, عمل و اکتشاف صورت می گیرد.

ماریا مونته سوری در ایتالیا مرکزی را برای آموزش کودکان تاسیس کرد اما دیدگاه های ماریا مونته سوری با باور های حکومت فاشیستی موسیلینی مغایرت داشت، برای همین به او اجازه ی ادامه ی فعالیت ندادند و به اسپانیا تبعیدش کردند. گرچه سال ها بعد دوباره او را به ایتالیا برگرداندند ولی او نتوانست در حکومت موسیلینی تاب بیاورد و به هلند و سپس هند مهاجرت نمود. ماریا مونته سوری در سال های آخر زندگی خود جایزه یونسکو را از آن خود کرد.

روش آموزشی مونته سوری چگونه است؟

ماریا مونته سوری بر این باور بود که پایه های شخصیتی کودک و توانایی های بنیادی او قبل از ورود به مدرسه شکل می گیرد و بر روی رفتار، دیدگاه و روابط اجتماعی آینده او تاثیر گذار است.

در روش مونته سوری، کودکان مفاهیم را از طریق ایده، عمل و تجربه یاد می گیرند و دیگر خبری از روش های خسته کننده انتزاعی و تئوری نیست. معلم در روش مونته سوری به عنوان فردی راهنما برای برقراری نظم و تشویق کودکان به آزادی عمل و استقلال حضور دارد و هر زمانی که کودک خودش تشخیص دهد و بخواهد، می تواند از او کمک بگیرد. کودکان در روش مونته سوری می توانند در چارچوب فعالیت هایی که در اختیارشان گذاشته می شود و با توجه به علاقه  خود یک فعالیت مناسب با سنشان را انتخاب کنند و و آن را با ابتکار و به روش خودشان انجام دهند، زیرا آزادی کودک مهم ترین اصل از روش آموزشی مونته سوری است.

در روش مونته سوری کودکان در گروه های سنی مختلف با هم در محیط آموزشی قرار می گیرند و می توانند تجربیات خود را به هم انتقال دهند. در این روش، مفاهیمی آموزش داده می شود که در مدارس معمولی به آن ها معمولا توجهی نمی شود.مفاهیمی مانند داشتن استقلال، کوشا بودن، داشتن حس همکاری و تعاون، صلح جو بودن و داشتن اعتماد به نفس. در روش مونته سوری یادگیری کاملا تجربی و به واسطه تجربه و عمل به وجود می آید، زیرا ماریا مونته سوری معتقد بود که یادگیری به واسطه تجربه منجر به  درک عمیق تر مفاهیم آموزشی می شود.

کودکان در روش مونته سوری با اشتیاق و بدون هیچ گونه استرسی  به انجام فعالیت های مورد علاقه شان می پردازند و بدین ترتیب شناخت بهتری از استعداد ها و علایقشان پیدا می کنند. آزادی عمل در یادگیری باعث می شود تا کودکان بتوانند با سرعت های مختلفی به یادگیری بپردازند، بنابر این کودکانی که برخی مفاهیم را  کند تر یاد می گیرند به هیچ عنوان در محیط مونته سوری احساس ضعف و ناتوانی نخواهند داشت.

در روش مونته سوری، کودک مهارت های زندگی  و حتی مسائل تئوریک مانند ریاضی را به واسطه  روش های تجربی، استفاده از حواس 5 گانه و ابزار قابل لمس یاد می گیرد.

روش-مونته-سوری-1

نقش معلم در روش مونته سوری

معلم در این روش به عنوان فردی حامی و مشوق حضور دارد و باید بتواند با صبر و حوصله، نظم و آرامش را در محیط برقرار نماید. او ابزار مناسب آموزش مونته سوری را در اختیار کودک قرار می دهد و فقط در مواردی که کودک از او راهنمایی بخواهد به عنوان فردی حمایتگر وارد صحنه می شود.

معلم در روش مونته سوری به عنوان فردی آموزش دهنده در مرکز توجه قرار ندارد بلکه به عنوان عضوی از گروه در بین کودکان حضور دارد و در مواقع مورد نیار آن ها را راهنمایی می کند. معلم به هیچ عنوان نقش محدود کننده را برای کودک ندارد و اجازه می دهد تا کودکان با توجه به علاقه و اشتیاق خود یک فعالیت را انتخاب نمایند و به آن بپردازند. در مونته سوری آموزش به واسطه ابزار ها انجام می شود و معلم در معرفی این ابزار ها به کودک نقش مهمی دارد.

ابزارهای آموزشی در روش مونته سوری

همانطور که گفته شد یادگیری در روش مونته سوری به واسطه بازی و کار کردن با ابزار است. این ابزار های آموزشی انواع گوناگونی دارند و هر کدام برای کاربردی متفاوت طراحی شده اند. انواع اسباب بازی ها و عروسک های چوبی مانند بازی نخ و مهره، بلوک چوبی، پازل چوبی، میله و مهره چوبی، برد تعادلی، پازل حلقه ای و ... در این نوع آموزش کاربرد زیادی دارند.

برای مشاهده ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد