در ماشین های مزدا نحوه عملکرد موتور به صورت ایجاد جرقه ای در محفظه بنزین و هوا می باشد که احتراق بنزین اتفاق افتاده و خودرو روشن می شود. یکی از قطعات سیستم جرقه زنی وایر کاپرا می باشد. که در خودروهای جدید حذف شده است. وایر شمع سیم هایی با عایق قوی هستند که برق ولتاژ بالای کوئل را به شمع منقل می نمایند.
وایر کاپرا معمولا از جنسی مقاوم و بادوام مثلا رویه سیلیکونی ساخته می شود. چون قطعه متحرکی نیستند خورده نمی شوند.
اما معمولا علت خرابی وایر می تواند کارکرد بالای موتور و استهلاک طبیعی آن باشد و یا همچنین آب خوردن قطعات در حین موتور شویی می تواند منجر به خرابی وایر شود.
اصطلاحا به آن برق دزدی می گویند در این حالت وایر یا جریان برق را کامل یا اصلا منتقل نمی کند.
هنگامی که وایر کاپرا خراب شده باشد می تواند یکی از علت های ریپ زدن و لرزیدن خودرو در صورتی که خودرو درست کار می کند باشد. که این خرابی نه تنها ممکن است سبب بدکار کردن موتور شود بلکه سبب افزایش مصرف سوخت خودروی شما هم شود. لوازم یدکی مزدا اعتماد
حتی ممکن است بنزین سوخته وارد مسیر اگزوز شده و کاتالیست های گران قیمت را خراب کند. همچنین در صورت استفاده از قطعات بی کیفیت نشتی بنزین و جریان الکتریسته در موتور به صورت همزمان وجود داشته باشد و باعث آتش گرفتن خودرو شود!
به جهت ابنکه این اتفاقات مهلک روی ندهد نیاز است که بازدید و در صورت نیاز تعویض و همچنین استفاده از قطعات با کیفیت را جدی بگیرید. معمولا وایر شمع هر 60 هزار کیلومتر بسته به نوع قطعه و میزان کارکرد خودرو و بسته به نوع اصلی بودن و نبودن آن باید تعویض گردد.
مشاهده و بررسی فیزیکی وایر که اگر از جنس مرغوبی باشند معمولا موثر نبوده و خرابی آن ها در ظاهر مشخص نمی شود.
می توان سطح سیستم جرقه زنی و وایر را با آب پاش خیس کنیم سپس در تاریکی چک کنیم که جرقه های ریزی ایجاد می شوند یا نه؟ در صورت ایجاد جرقه و قوس های الکتریکی ریز وایر کاپرا باید تعویض گردد.
مولتی متر و تست مقاومت جریان وایر نیز خرابی آن را مشخص کند.