هر از گاه دیده می شود تعریف مشترک بین برند، برندینگ و هویت بصری ارائه می شود که این موضوع به کلی اشتباه است. دقت داشته باشید هریک از موارد فوق تعاریف مختلف دارند. درکی که جامعه و حتی دنیا از یک سازمان یا شرکت دارند را برند می گوییم. به فعالیت های سازمان که برند را شکل می دهد، برندینگ یا برندسازی گوییم و در نهایت هویت بصری تمامی عناصر برند را پوشش میدهد که برند با آن ها ایجاد شده است تا تصویر سازی خوبی در ذهن مخاطب از سازمان داشته باشد.
با توجه به تعریف بالا اکنون بهتر می توان تعریف کاملتری از هویت بصری ارائه داد. آنچه را که مخاطب در نگاه اول از یک برند می بیند با کیفیت محصول و خدمات مرتبط می سازد که هویت بصری و یا به انگلیسی (Visual Brand Identity) شکل می گیرد. این هویت هرچقدر قدرتمند باشد باعث وفاداری مشتری خواهد شد و مجموعه به عنوان یک برند به مخاطب معرفی می شود.
سازمان ها با بکارگیری این ابزار قدرتمند به راحتی خود را از سایر رقبای خود متمایز می کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیقتر کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کار را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می کنند. انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست.
هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای همه ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم.
برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی شما باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا باشید. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی کند.
مهمترین عناصر هویت یک برند عبارتند از:
بنابراین تمام عناصر هویت بصری به منظور ایجاد یک تصویر واحد در ذهن کاربران یک کسب و کار طراحی میشوند. استفاده از این ابزارها در تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بسیار مفید خواهد بود.
انتخاب رنگ
فرم و شکل لوگو
ایمیل و طراحی سایت
کارت ویزیت و طراحی بسته بندی
طراحی هویت بصری در ظریف گرافیک
طراحی لوگو برای یک کسب و کار را می توان یکی از تاثیرگذارترین راه های ثبت تصویر در ذهن مخاطب دانست. لوگو یا آرم در واقع نمادی است که هر کسب و کاری را از سایر رقبایش متمایز می کند. یک لوگو می تواند یک تصویر، متن و یا ترکیبی از هر دو آن ها باشد. لوگوی هر سازمان و کسب و کاری باید منحصر به فرد باشد. طراحان بر این اعتقادند که هر چه لوگوی یک سازمان ساده تر باشد، به یاد ماندنی، قابل تشخیص و همه منظوره خواهد بود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که لوگو باید بتواند ارزش های مختلف یک کسب و کار به نمایش بگذارد.
بسیاری از افراد تفاوت میان هویت ، برند و لوگو را نمیدانند و یا نمیتوانند برای هر یک از آنها مرز مشخصی در نظر بگیرند. قبل از هر چیز باید بدانید که لوگو، برند و هویت سازمانی شما نیست. همچنین طراحی لوگو، طراحی هویت بصری و نام تجاری همه نقش های متفاوتی در کسب و کار شما دارند که در کنار هم یک هدف را دنبال میکنند. این هدف چیزی جز ایجاد یک تصویر واحد و مشخص در ذهن مخاطبان شما نیست.
بنابراین بیایید یک بار برای همیشه با تعریف هویت بصری، لوگو و برند آشنا شویم و مرز مشخصی برای هر کدامشان در ذهنمان ایجاد کنیم: