طبق آمار های منتشر شده از گوگل بیش از 30% افراد وارد نتیجه اول می شوند و اگر با سایت و قیمت های خوبی مواجه شوند با همان مجموعه کار خواهند کرد و باقی افراد هم برای بررسی قیمت با سایت های دیگر به چند نتیجه بعدی مراجعه خواهند کرد و معمولا کسی به صفحه دوم گوگل نمی رود مگر در شرایط خاص و محدود!
برای مثال افراد برای پیدا کردن قالیشویی معمولا به همان 3 گزینه ی اول که در گوگل نمایش داده می شود مراجعه نموده و با آنها تماس می گیرند.
حال بیایید یک محاسبه ساده انجام بدهیم، اگر روزانه کلمه قالیشویی 1500 دفعه جستجو شود که معمولا 80 درصد این جستجوها با موبایل انجام می شود و از این 1500 جستجو حدود 30% آنها روی گزینه اول کلیک کنند یعنی 500 نفر در یک روز وارد گزینه اول در کلمه قالیشویی شدهاند.
اگر از این 500 نفر فقط 100 نفر تصمیم به سپردن قالی های خود به این مجموعه بگیرند و هر سفارش فقط 200 هزار تومان برای قالیشویی سود داشته باشد:
100 * 200 هزار تومان = 20 میلیون تومان
20 میلیون تومان * 30 = 600 میلیون تومان
یک قالیشویی با رسیدن به رتبه اول گوگل در این مثال 600 میلیون تومان سود می کند و اینگونه خدمات سئو سایت می تواند یک مجموعه یا فرد را ثروتمند نماید.
نکته بسیار مهمی که باید بدانیم این است که تعداد جستجو ها معمولا بیش از تعداد گفته شده در مثال بوده و همچنین خیلی بعید می باشد که از 500 نفر فقط 100 نفر سفارش ثبت نمایند و در نهایت سود حساب شده نیز حداقل درنظر گرفته شده است. در نمونه واقعی معمولا سود حاصله خیلی بیشتر از این اعداد است.
برای مثال یک آژانس مسافرتی با پرداخت ماهانه 100 میلیون تومان برای تبلیغات در گوگل باز هم سود بالایی می برد و حاضر است برای رتبه گرفتن روی کلمه ای مثل تور مشهد تا چند صد میلیون تومان هزینه نماید، این نیز نشان می دهد که چقدر می توان با داشتن رتبه ی خوب در گوگل ثروت ایجاد نمود.
استراژی سئو به این معنی است که، مشخص کنیم چه کارهایی را نباید برای یک سایت انجام دهیم! به عبارت دیگر پیش از آنکه سایتی طراحی شود، محتوایی تولید کنید و یا حتی برای افزایش اعتبار سایت خود هزینه کنید همچنین باید بدانید که هدف اصلیتان از سرمایه گذاری در حوزه سئو چیست.
شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) برای هر کسب و کاری متفاوت می باشد، برای مثال، در یک فروشگاه اینترنتی، افزایش فروش و جذب مشتری جدید مهمترین معیار موفقیت است ولی برای یک شرکت بازرگانی تعداد تماس هایی که در روز با تیم مشاوره گرفته می شود، مهم است. یا برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات مهمترین منبع درآمدش است، میزان بازدید روزانه و زمان حضور کاربران در سایت مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد می باشد.
هدف از تدوین استراتژی سئو این است که خطوط قرمز کسب و کار مشخص شود تا زمان و سرمایه ارزشمند شما را بر عبارات و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای کسب و کارمان خلق کنند.