بازاریابی شبکه ای، یا مارکتینگ شبکه ای یک روش بازاریابی است که در آن افراد به عنوان نمایندگان فروش یا عاملان مستقل، محصولات یا خدمات را به صورت مستقل بازاریابی و فروش می کنند. این نمایندگان می توانند از طریق رابطه های شبکه ای خود، سود خود را از فروش محصولات به دیگران کسب کنند و معمولاً درآمد خود را از فروش مستقیم و کسب کمیسیون از فروش های افرادی که زیرمجموعه آن ها هستند، به دست می آورند.
فروش میدانی
بازاریابی شبکهای ویژگیهای متعددی دارد که آن را از روشهای دیگر بازاریابی متمایز میکنند. برخی از ویژگیهای بازاریابی شبکهای عبارتند از:
این نوع بازاریابی بر اساس روابط فردی بین نمایندگان فروش و مشتریان استوار است و اغلب منجر به بهبود اعتماد و رابطه بین فروشنده و مشتری میشود.
نمایندگان فروش عموماً از طریق کمیسیونهای مستقیم از فروش، افراد زیرمجموعه خود یا هر دو عایدی مالی کسب میکنند که میتواند انگیزه بالایی برای آنها باشد.