منابع انسانی شرکت یا HR به همه فرآیند ها و فعالیت های مربوط به مدیریت و توسعه منابع انسانی در یک سازمان گفته می شود. این شامل استخدام، انتخاب و امور پرسنلی، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد، مزایا و حقوق، رفاه و ایمنی، ارتقاء فرهنگ سازمانی، ارتباطات داخلی و … می باشد. منابع انسانی در واقع تلاش می کند تا بهترین استفاده از نیروی کار سازمانی را انجام دهد و روندهای بهبود مداوم در عملکرد و رضایتمندی کارکنان را تضمین کند.
ارزیابی
در حوزههای گستردهای فعالیت میکند. این شامل موارد زیر میشود:
HR در جذب و انتخاب نیروهای کاری ماهر و مناسب برای شغلهای مختلف در سازمان فعالیت میکند.
مدیریت دورههای آموزشی و برنامههای توسعه حرفهای برای کارکنان به منظور بهبود مهارتها و دانش آنها.
ارزیابی عملکرد، تعیین اهداف و پیگیری پیشرفتهای کارکنان.
تعیین حقوق و مزایا، سیستمهای پاداش و تشویق برای افزایش مشوقها و حمایت از کارکنان.
حفظ شرایط کاری سالم و ایجاد برنامههای رفاهی برای کارکنان.
حل اختلافات، مدیریت روابط کاری و حمایت از رشد و توسعه حرفهای کارکنان.
ارتقاء فرهنگ و ارزشهای سازمانی و ایجاد یک محیط کاری پویا و مثبت.
ارتباطات داخلی و اطمینان از انتقال اطلاعات به صورت موثر در سازمان.
از آنجا که HR در تمامی جوانب مربوط به نیروی کار فعالیت میکند، این حوزه میتواند تأثیر چشمگیری بر عملکرد و موفقیت یک سازمان داشته باشد.