طراحی وب سایت تبریز

تبریز وب سایت با ۸ سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و بهینه سازی انواع وب سایت در خدمت شماست. کافیست با ما تماس بگیرید تا ما شما را به طور کامل برای راه اندازی سایتتان راهنمایی کنیم.مشاورین ما منتظر صدای گرم شما هستند.

طراحی وب سایت تبریز

تبریز وب سایت با ۸ سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و بهینه سازی انواع وب سایت در خدمت شماست. کافیست با ما تماس بگیرید تا ما شما را به طور کامل برای راه اندازی سایتتان راهنمایی کنیم.مشاورین ما منتظر صدای گرم شما هستند.

نقش خانواده زوجین در افزایش و کاهش طلاق

نقش خانواده همسر در طلاق زوجین

جامعه‌شناسان به عوامل مختلف طلاق اشاره نموده‌اند. آنها معتقداند که یکی از ده عامل اصلی طلاق در کشور ما دخالت والدین است. هدف این مقاله بررسی نقش خانواده همسر در افزایش و کاهش طلاق است. روش تحقیق حاضر از نوع مروری است که با بررسی منابع، مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه ارتباط زوجین و خانواده‌ها صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان می دهد روابط زوجین با خانواده‌ ها را آسیب‌ هایی نظیر مرزبندی‌ های نادرست، انتظارات و توقعات نابجا، آزار و اذیت‌های کلامی‌ و غیر کلامی، وابستگی‌ها و... تهدید می‌کند که می‌تواند سایر جنبه‌ های زندگی زوجین را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

نقش خانواده همسر در تحکیم زندگی زناشویی

خانواده‌هایی که خود را از این آسیب‌ ها دور نگه می‌دارند، با حمایت‌ های عاطفی، اجتماعی و مالی خود از زوجین می‌توانند باعث تحکیم زندگی زناشویی زوجین شوند. با توجه به نتایج حاصل کوشش در جهت یافتن راهکار هایی برای بهبود روابط خانواده‌ ها و زوجین و تمایزیافتگی زوجین می‌تواند کمک بزرگی در جهت کاهش کشمکش‌ های بین خانواده‌ ها و زوجین و به تبع آن باعث افزایش رضایتمندی زناشویی و کاهش طلاق باشد.در نتیجه خانواده همسر می‌ تواند در طلاق نقش بسیار مهمی ‌داشته باشد.

تأثیر روابط با خانواده همسر بر زندگی زوجین

تعاملات منفی زوجین با خانواده همسر، از عواملی است که می‌تواند نقش زیادی در اختلافات زناشویی و حتی فرو پاشی زندگی زوجین داشته باشد. بنا بر ویژگی‌ های فرهنگی، قومی و اسلامی جامعه ایرانی، زوجین جوان پس از ازدواج می‌ کوشند رابطه خود با خانواده‌ هایشان را به بهترین نحو حفظ کنند. از آنجا که خانواده همسر نیز اهمیت فوق‌ العاده‌ ای پیدا می‌ کند و سایر جنبه‌ های زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، بی‌ توجهی به این امر مهم می‌تواند آسیب های جبران‌ ناپذیری برای خانواده و جامعه در پی داشته باشد.

نقش خانواده در طلاق

قطع رابطه با خانواده همسر

چنین مواردی نیز آسیب‌ های خاص خود را دارند زیرا وقتی این رابطه قطع گردد، نخستین کسی که معترض می‌شود، همسر است. او که از ناحیه والدین و بستگان خویش تحت فشار است، این فشارها را به همسرش منتقل می‌ کند و این امر سبب بروز تنش و درگیری در خانواده می‌ شود و محیط نا امنی را در خانه ایجاد خواهد کرد.
در این زمینه اختلافات مرد نه می‌ تواند از همسرش جدا شود و نه از پدر و مادرش. از یک سو همسری است از پدر و مادر خود چشم پوشیده، به هزاران امید به خانه همسر آمده و شریک زندگیش شده است و اکنون نیازمند حمایت همسرش است.

 

بخشی از آثار طلاق در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی

بعد فردی

  • ترس از آینده
  • احساس گناه
  • احساس تنهایی
  • مشکلات روحی و جسمی
  • مشکل دوگانگی نقش
  • مشکلات اقتصادی
  • کاهش فرصتهای ازدواج
  • ارتکاب به جرم و بزهکاری
  • کاهش رضایت از زندگی

بعد خانوادگی

  • تأثیر بر فرزندان
  • مشکلات روحی و جسمی
  • مشکل های تربیتی
  • مشکلات زندگی آتی
  • اختلال در هویت فردی و خانوادگی
  • احساس گناه و سردرگمی
  • ایجاد خانواده های ناتنی

تأثیر بر سایر اعضای خانواده

  • ایجاد خانواده اضطراری
  • برهم خوردن تعادل روحی و روانی اعضا خانواده
  • تقسیم کار مجدد در خانواده
  • مشکلات ازدواج سایر اعضاء خانواده
  • طرد اجتماعی اعضا خانواده

بعد اجتماعی

طلاق در زمره غم انگیزترین پدیده های اجتماعی است. تعادل انسانها را بر هم زده و آثار شومی را در جامعه بر جای می گذارد و منجر به کاهش انسجام و عدم یکپارچگی اجتماعی می شود و سنگ بنای اجتماع را از هم جدا می کند.  پدیده ای است به تمام معنی اجتماعی و همانند نهاد اجتماعی عمل می کند.

مزایا و معایب درب ضد سرقت فلزی

کدام نوع درب بهتر است؛ چوبی با فلزی؟

درب ضد سرقت فلزی و درب ضد سرقت چوبی، ویژگی های خاص خود را داشته و هر کدام برای یک محیط می توانند کارا و مفید ظاهر شوند. مثلا برای جاهایی که زیبایی اهمیت زیادی دارد و در کنار آن نیز امنیت هم باید وجود داشته باشد، بهتر است به سراغ درب چوبی رفت اما زمانی که امنیت دو برابر زیبایی مهم است، باید به سراغ درب ضد سرقت فلزی رفت.

مثلا برای آپارتمان هایی که داخل یک مجتمع قرار دارند می توان از درب چوبی استفاده کرد اما برای درب اصلی مجتمع که مشرف به خیابان و یا کوچه است نمی توان به سراغ این نوع درب رفت.

چرا که درب های چوبی در مقابل آب باران و تابش خورشید مقاومت زیادی نداشته و بعد از چند مدت ممکن است زیبایی خود را از دست دهند و در ضمن، نمی توانند آن طور که باید و شاید امنیت را در این قسمت فراهم کنند. از آنجایی که فلزات مقاومت بالایی داشته و در برابر نور خورشید، بارش باران و یا رطوبت موجود در هوا، تحت تاثیر قرار نمی گیرد بهترین گزینه برای انتخاب درب های ورودی است.

درب ضد سرقت فلزی

درب های فلزی می توانند به دو صورت، یک رو فلز یا دو رو فلز ساخته شود. بدین معنی که در درب های یک رو فلز، فقط نمای بیرونی از فلز ساخته شده است و نمای درونی درب از روکش چوب ساخته می شود. اما در درب های کاملاً فلزی هر دو نمای بیرونی و داخلی درب از جنس فلز است. با ما همراه باشید تا معایب و مزایای درب ضد سرقت فلزی را بررسی کنیم.

مزایای درب‌های ضد سرقت فلزی

اگر بخواهیم مزایای این درب‌ ها را به طور خلاصه بیان کنیم، شامل موارد زیر است:

  • امنیت و مقاومت بالا در برابر فشار خارجی
  • مقاومت بالا در مقابل حرارت
  • قابلیت نصب بهترین و مرغوب‌ترین قفل ضد سرقت
  • عایق صدا
  • عایق‌ گرما و سرما
  • کیفیت و عمر طولانی

درب-ضد-سرقت-فلزی2

امنیت

به احتمال زیاد در ابتدا، شما تصور می کنید که امنیت درب های فلزی، از امنیت درب های ضد سرقت چوبی بیشتر است. همانطور که بیان شده است، با فرض بر اینکه در مرکز تمامی درب های ضد سرقت در بازار یک ساختار فلزی قرار داشته باشد. وجود لایه فلزی در سمت بیرونی درب نمی تواند تاثیر زیادی در امنیت درب داشته باشد. چون در صورتی که دزد روکش درب ضد سرقت را تخریب کند، ساختار فلزی مرکزی درب نمایان می شود. اما اگر در مرکز درب مورد بحث یک ساختار فلزی وجود نداشته باشد، فلزی بودن نمای بیرونی درب می تواند در امنیت ساختمان بسیار موثر باشد.

در دسترس بودن لولا در های معمولی

حتی اگر قوی‌ترین و مجهزترین قفل‌های دنیا را روی درب‌های معمولی نصب کنید باز هم نمی‌ توان اطمینان داشت که از سرقت جلوگیری می‌ کنند. زیرا باز کردن درب فقط از طریق خرابی و یا نفوذ به قفل صورت نمی‌ گیرد. بلکه در درب‌ های معمولی به دلیل این‌ که لولای آن‌ ها از بیرون خانه در دسترس هستند امکان آسیب رساندن بسیار بالا می باشد. از مهم‌ترین مزایای درب ضد سرقت این است که چنین چیزی ممکن نیست؛ زیرا لولاها در داخل خانه قرار می‌ گیرند و فقط از همان‌ جا می‌ توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

اکثر سرقت‌ها از مکان‌ هایی صورت می‌ گیرند که دارای درب معمولی می باشند. زیرا قفل آن‌ ها را می‌ توان با ابتدایی‌ ترین ابزارآلات باز کرد. حتی اگر قفل قوی و غیر قابل نفوذی داشته باشند، باز هم لولاهای آن‌ها در دسترس سارقان قرار دارند.

اما قفل‌ هایی که بر روی درب‌ ضد سرقت قرار می‌ گیرند، از مرغوب‌ ترین فلزات دنیا هستند که نفوذ به آن‌ ها حتی در شرایط کارخانه و با وجود ابزار بسیار پیشرفته باز هم سخت و ناممکن است.

جدای از این‌ ها درهای معمولی را می‌ شود به راحتی و با وارد آوردن فشار شکست.

درب-ضد-سرقت-فلزی1

 درب‌ های ضد سرقت نسوز هستند

با این تفاسیر منطقی است که بگوییم درب‌های ضد سرقت چندین برابر بهتر از درهای معمولی هستند. درب‌ های ضد سرقت بر عکس درهای معمولی نسوز هستند و می‌ توانند چندین ساعت در برابر بالاترین‌ حرارت‌ ها مقاومت کنند.

اما درهای معمولی در برابر حرارت مقاومت خاصی ندارند. زیرا آن‌ ها فقط از جنس چوب ساده هستند. ممکن است با توجه به لایه محافظ و نوع رنگی که خورده‌ است کمی در برابر آتش مقاومت کنند، اما در نهایت دچار حریق می شوند.

معایب درب ضد سرقت

در کنار همه مزایایی که برای این نوع درها برشمردیم، تنها عیبی که این درب‌ها دارند، در هنگام رخداد سوانحی همچون آتش‌سوزی است. مقاومت این درب‌ها همان‌طور که مهم‌ترین مزیت آن‌هاست، می‌تواند به نقطه ضعف این درب، در شرایطی تبدیل شود که لازم است دسترسی به داخل به سهولت با ابزارهای لازم صورت گیرد. بنابراین در هنگام رخداد آتش می‌تواند این مورد به یک مشکل مهم تبدیل شود.

سخن آخر

در این مقاله مزایای درب ضد سرقت و معایب اندک آن را برشمردیم تا با اطلاع از آن‌ها بتوانید بهترین نوع درب‌‌ را انتخاب کنید. با نصب درب ضد سرقت توسط تبریزمتال می‌توانید در هر زمانی درب خانه را قفل کنید و با ذهنی آرام و دور از نگرانی آن‌جا را ترک کنید.

تبلیغات محیطی و انواع

تبلیغات محیطی چیست و انواع روش های آن کدامند؟

تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی مدلی از تبلیغات است که در  مجموعه استودیو آنکادر طراحی می شود و بوسیله  آن زمانیکه مردم در خانه هایشان نیستند میتوانند با محصولات و یا خدمات شما آشنا شوند. همانطور که میدانید اکثر افراد بیشتر زمانشان را بیرون از خانه هایشان سپری میکنند.

قطعا زمانیکه شما خارج از خانه خود هستید با بیلبوردها و یا بنر ها و یا تابلوهایی روبه رو شده اید که محصولات و یا خدماتی از یک شرکت را معرفی و تبلیغ میکنند و باعث میشوند که در روز به صورت ناخودگاه تصویر یک برند یا یک محصول در ذهن شما ماندگار شود.

این معجزه تبلیغات محیطی است !!

چرا تبلیغات محیطی؟

هدف اصلی هر شرکتی، فروش محصولات و خدماتی است که ارائه می دهد. برای رسیدن به این هدف ممکن است هر شرکت از روش های مختلفی برای شناسایی خود استفاده نماید.

یکی از مناسب ترین این روش ها تبلیغات محیطی است که با توجه به گستردگی سطح فروش و خدمات شرکت های مختلف در بازار های داخلی و یا خارجی می تواند تاثیرگذاری مناسب برای آگاهی مشتریان از خدمات و محصولات این شرکت ها به آنها ارائه دهد.

در واقع استفاده از تبلیغات محیطی در دنیای امروزه به عنوان یکی از مهم ترین استراتژی های کسب و کار کاربرد یافته است

در برخی از موارد با توجه به معیار های مختلف و همچنین ویژگی ها و امتیازات مناسبی که این روش دارد، می تواند انتخاب اول بسیاری از مدیران برای شناساندن محصول خود به مشتری باشد.

موثرترین و بهترین شیوه تبلیغات محیطی و رسانه ای

برای سوال بهترین و موثرترین شیوه تبلیغاتی جواب واحدی وجود ندارد زیرا اهداف هر کمپانی از تبلیغات و همچین میزان بودجه و پتانسیل های رشد هر کسب وکاری متفاوت است. اما بامطالعه دقیق و شناسایی مزایا و معایب روشهای مختلف تبلیغات محیطی و رسانه ای میتوان بهترین شیوه تبلیغاتی مختص هر کسب و کاری را به دست آورد.

انواع روش های تبلیغات محیطی

در این قسمت در مورد انواع روش های تبلیغاتی صحبت می کنیم و معایب و مزایای هر یک را مختصرا عنوان می کنیم. به این طریق گام دیگر شما را به جواب سوال بهترین روش تبلیغاتی نزدیک خواهیم کرد.

برای خواندن ادامه مطلب بر روی لینک انواع تبلیغات محیطی   کلیک کنید.

نقش لوگو در برندینگ

نقش لوگو در برندینگ

ابتدایی‌ تری نقش لوگو در برندینگ، شناساندن است. ترندها و گرایشات به مرور قراموش می شوند ، ابزارهای طراحی و فنی پیشرفته می‌شوند، لوگو ممکن است. حتی در گذر زمان تغییر کند.

اما تا ابد مهم‌ ترین هدف لوگو این است که شخص، محصول، کسب‌وکار و خدماتی که برای شناساندن آن‌ها طراحی شده را به یاد مخاطب بیاورد.

باید به آن توجه کنید این است که لوگو، برند نیست و تنها یک بخش از استراتژی کلی برند و نمایشی بصری از آن است. در طراحی لوگو به عناصری چون رنگ، شکل، فونت و غیره توجه می‌شود تا از این طریق پیام برند به مخاطب منتقل گردد.

اگر که فکر کنیم شرکتی بسیار گران، غیر جدی و یا رادیکال است از آن دوری می‌کنیم. به همین ترتیب اگر که لوگو از نظر نوع شرکت، محصول یا خدمات، همان چیزی باشد که ما به دنبالش هستیم

و مایل به ارتباط با آن‌ها باشیم، محصول یا خدماتشان را خریداری می‌کنیم..

پس اگر می‌خواهید مخاطبان درستی را جذب کنید ضروری است که نقش لوگو در برندینگ کار خود را جدی بگیرید.

 

نقش-لوگو-در-برندی-4

قوانین مهم در برندینگ

جامعه هدف و رقبای خود را بشناسید:

به عنوان یک طراح یا حتی صاحب یک کسب‌وکار، قبل از اینکه روی هر ایده‌ای کار کنید بهتر است  محیطی که لوگو در آن دیده می‌شود را کاملا بشناسید. و بدانید رقبای کسب‌ و کارتان چه کسانی هستند.

و چطور دیده می‌شوند؟به رنگ ها  و نمادی که قبلا توسط آن‌ ها استفاده شده توجه کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید لوگویی منحصر بفرد و متمایز از دیگران طراحی کنید؟

لوگو علاوه بر اینکه زیبا به نظر می‌رسد باید به مخاطب کمک کند تا  شما را از سایر کسب‌وکارها تمیز داده و بشناسد. این موضوع خصوصا زمانی که شما رقبای زیادی دارید اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

قبل از اینکه بخواهید طرح اولیه ای را برای لوگوی خود انتخاب کنید باید در خصوص اینکه رقبایتان چطور به نظر می‌رسند تحقیق کرده و پس از آن موقعیت خود را تعیین کنید.

البته باید توجه داشته باشید که لوگوی تجاری غیر معمول نیز میتواند برعکس عمل کرده و توجه مشتری های شما را جلب نکند.

 در مورد جزییات برند فکر کنید:

یک لوگوی خوب لوگویی است که خاطره‌انگیز باشد و به مشتری کمک کند تا برند مرتبط با آن را به یاد بیاورد. شکل و رنگ بیشتر در ذهن انسان می‌ماند. تا متن‌. معنای آنچه که اشاره شد این است .

که اگر لوگویی در بازار متمایز و منحصربه‌فرد باشد، برای مشتریان آسان است که شرکت مرتبط با آن را به یاد بیاورند، مجددا از خدمات آن استفاده و آن را به دوستانشان معرفی کنند.

طراحی لوگو بر روی تصمیماتمان موثر است. ما از همان ابتدا در ذهنمان یک کتابخانه‌ی بصری شکل می‌دهیم و فونت‌ها، شکل‌ها و رنگ‌ها را با احساسات و اشیاء خاصی ادغام می‌کنیم.

با نگاه ساده‌ای به یک لوگو، چه آن را دوست داشته باشیم  یا نه ، فورا شروع به قضاوت کرده و آن کسب‌وکار، محصول و خدماتی را طی مسیر مشخصی در ذهنمان متصور می شویم.

سوال بپرسید:

این نشان تجاری انتظارات شرکت را شکل می‌دهد و اگر نتواند آن انتظارات را برآورده کند یا اگر کسب‌وکار، مخاطبین اشتباهی را به خود جذب کند عواقبی همراه خود دارد: هدر رفتن زمان و پول برای افرادی که حتی مشتری‌ تان هم نخواهند شد

و دریافت بازخورد بد از مشتریان ناامید. آنچه که اهمیت دارد، طراحی لوگوی مناسب است.

نقش دیگر لوگو در برندینگ این است که ارتباطی را بین ارزش‌های برند ایجاد کرده و به آن معنا اضافه می‌کند. اگرچه که هدف اصلی و اولیه‌ی لوگو هویت بخشیدن به برند و شناساندن آن است، اما می‌تواند بین پیام‌های مهم یک برند و ارزش‌ هایش نیز ارتباط برقرار کند.

باید دقت داشته باشید که در طراحی لوگو به سادگی آن نیز توجه کنید و این نشان تجاری را تنها به یک ایده‌ی اصلی پیوند بزنید.

آینده نگر باشید:

لوگو، وفاداری مشتری به برندتان را تسهیل می‌ کند. هر از چند گاهی ممکن است که یک شرکت، لوگوی خود را مجددا طراحی کند. مثلا برای اینکه تصویر خود را به‌روز کند یا بازتاب‌دهنده‌ی تغییرات دیگر شرکت باشد.

شاید شما به عنوان یک بازاریاب از این اتفاق استقبال کنید اما یک مشتری از این تغییر بیزار است. مخاطب وقتی به دیدن لوگوی برند مورد علاقه‌اش عادت کرده و به ناگاه این نشان تجاری تغییر یابد، احساس می‌کند .که مورد خیانت واقع شده است.

وفاداری یک برند نکته‌ی بسیار مهمی است که باید آن را در نظر داشته باشید. یک لوگوی قابل تشخیص و آشنا مسیری طولانی را طی کرده تا وفادارای برند را برای مشتریانش ایجاد کند. یک لوگوی خوب همیشگی است. آن باید برای دو دهه آینده تاثیرگذار باشد.

 نقش-لوگو-در-برندینگ3

اهمیت برندینگ

دارندگان کسب‌وکارهایی که این موضوع مهم را نمی‌دانند، تصور می‌کنند. که داشتن یک لوگوی خوب به تنهایی و بدون برندینگ برای رسیدن به موفقیت کافی‌ می باشد . مهم است که شرکتی که برای شما لوگو طراحی می‌کند. سه تصور را در ذهن خود دارد :

این دسته از افراد که برندینگ را صرفا در طراحی یک لوگو خلاصه می‌کنند، این تصور را دارند که اگر طراحی خوبی برای لوگو صورت بگیرد به تنهایی می‌تواند مشتری را جذب کند:

  1.  یک مشتری بالقوه، لوگوی برند شما را می‌بیند.
  2.  اگر لوگوی طراحی شده لوگوی خوبی باشد، مشتری واکنشی احساسی و عقلانی نشان می‌دهد، هیجان‌ زده شده. و به سرعت می‌فهمد که شرکت چه می‌فروشد و خدماتش خوب است یا خیر.
  3.  مشتری تصمیم می‌گیرد محصول شرکت را خریداری کرده یا از خدمات آن استفاده کند.

توجه داشته باشید آنچه که در ما احساس خوب، تجربه و آشنایی با یک برند ایجاد می‌کند «برندینگ» است و برای رسیدن به موفقیت مراحل بیشتری طی می‌شود:

  1. یک مشتری بالقوه، لوگوی برند شما را می‌بیند.
  2. اگر لوگوی یک برند برای شما آشنا به نظر برسد، تمامی تجاربی که پیش از این با برند داشته را به خاطر می‌آورید: تبلیغات ، تجربه‌ی داشتن. محصولی از  آن برند ، حرف‌های دوستانتان. در خصوص آن برند، بسته بندی آن برند ،معرفی برند توسط افراد معروف و...
  3. خاطرات و تجربیات گذشته، واکنشی احساسی و عقلانی در مخاطب به وجود می‌آورد. آن وقت است که با خودش می‌گوید: «درست است ، من این شرکت و محصولاتش را می‌شناسم! فوق‌العاده‌ست!»
  4.  مشتری تصمیم می‌گیرد که از برند شما خرید کند.

حالا بیایید مراحل اشتباهی را که برخی صاحبان کسب‌وکار در ذهن خود تصور می‌کنند، مرور کنیم:

  1.  یک مشتری بالقوه، طراحی جدید لوگوی آن‌ها را می‌ بیند.
  2.  مشتری هیچ خاطره‌ یا تجربه‌ای از آن برند به ذهنش خطور نمی‌کند.
  3.  به این دلیل که هیچ خاطره‌ای از برند ندارد از دیدن لوگو هیجان‌ زده نمی‌ شود و آن را نمی‌ شناسد.
  4.  صاحب کسب‌وکار، طراح لوگوی خود را اخراج می‌کند.

این اتفاق همان چالشی است که طراحان لوگو با برخی از صاحبان کسب‌وکار دارند. ما می‌ خواهیم بگوییم که حتی یک لوگوی بی‌نظیر بدون وجود برندگینگ هیچ است. لوگو تنها بخشی از هویت بصری یک برند است. که به برندینگ کسب و کار شما  کمک می‌کند. اما تمام آن نیست.

جرم توهین

جرم توهین چیست؟

جرم توهین، نسبت دادن یک امر وهن آور به شخصی بوده به نحوی که عرفا به خفیف شدن و کسر شان وی منتهی گردد. این جرم نیز مانند بقیه جرایم دارای عناصر مادی ، معنوی و قانونی می باشد. به معنای دیگر؛ جرم توهین جرمی است قابل گذشت که تعقیب آن با شکایت شاکی خصوصی شروع و در صورت رضایت شاکی خصوصی به اتمام میرسد.

جرم توهین در ماده 608 قانون مجازات اسلامی تعزیرات تعریف شده است. به این صورت که در متن ماده آمده است؛ توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد مجازات شلاق تا (74) ضربه و یا پنجاه هزار‌تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

اما باید به شما بگوییم که توهین دارای انواع مختلفی می باشد همانند توهین به نظامات دولتی، توهین به رهبری، قذف و ... که هرکدام احکام و مجازات های مخصوص به خودشان را دارند و برخی قابل تخفیف و تعویق و تعلیق هستند و برخی دیگر همانند قذف در زمره حدود الهی قرار میگیرند و قابلیت تخفیف نیز ندارند.

موضوع جرم توهین

نکته دیگری که در مورد این جرم حائز اهمیت است این است که توهین باید نسبت به افراد حقیقی باشد و توهین به اشخاص حقوقی مثل اداراه‌ ها قابل تحقق نیست. دیوان عالی کشور در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است: طرف اهانت باید شخص معینی باشد و اهانت به یک اداره یا دستگاه مشمول این ماده نیست. البته در این خصوص که آیا ترک احترام نسبت به اشخاصی که در عرف و عادت دارای احترام و آبروی اجتماعی هستند نیز مشمول حکم این ماده قانونی قرار می‌گیرد یا خیر، بین حقوقدانان اختلاف نظر است؛ اما به عقیده برخی حقوقدانان توهین به صورت ترک فعل هم قابل تحقق است مثل اینکه نام شخصی را به قصد اهانت به صورت عادی (بدون لقب) به کار ببرند یا در مواردی به قصد اهانت از احترام به کسی خودداری کنند.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم توهین

نحوه شکایت و رسیدگی به این جرم به شرح زیر می باشد:

۱_ اولین مرحله شکایت و رسیدگی به جرم توهین، تقدیم شکوائیه توهین می باشد. این شکوائیه باید در دفتر خدمات قضایی ثبت شده و برای دادسرا ارسال شود.

۲_ بعد از ثبت شکایت توهین و ارسال پرونده به شعبه دادسرا، دادسرا با بررسی محتویات پرونده ، چنانچه نظر بر وقوع جرم توهین داشته باشد، قرار جلب به دادرسی صادر کرده و پس از تایید دادستان و صدور کیفرخواست برای دادگاه ارسال می شود. برای صدور حکم مجازات اعاده حیثیت نیز به همین ترتیب رسیدگی می شود .

۳_ در مرحله دادگاه، وقت رسیدگی تعیین و از طریق سامانه ثنا به طرفین ابلاغ می شود. سپس جلسات رسیدگی دادگاه شروع شده و قاضی پرونده توهین به دلایل شاکی و مشتکی عنه رسیدگی نموده و چنانچه نظر بر ارتکاب جرم توسط متهم داشته باشد، حکم بر محکومیت به جرم توهین صادر می نماید.

۴_ حکم محکومیت توهین، ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان بوده و رای دادگاه تجدیدنظر قطعی می باشد.

مرجع صالح رسیدگی به جرم توهین

زمانی که فردی مورد توهین قرار می گیرد می تواند برای شکایت به کلانتری مراجعه نماید و یا ممکن است در هنگام وقوع این جرم با تماس به کلانتری در صحنه جرم حضور پیدا کنند و صورت جلسه ای تنظیم نمایند. اصولا در کلانتری جلسه ای برای سازش میان طرفین تشکیل می شود در صورت عدم سازش پرونده برای رسیدگی به دادسرا ارسال می شود. در واقع مرجع صالح رسیدگی به جرم توهین دادسرای محل وقوع جرم می باشد .

تفاوت توهین و افترا

افترا در واقع منتسب کردن یک عملی به فرد مقابل است که در واقع آن عمل نسبت داده شده جرم محسوب می‌شود به طور مثال اگر شخصی به طرف مقابل که به وی توهین شده عنوان یا برچسب جزایی نیز چسبانده باشد افترا محقق می‌شود.

برای تحقق جرم افترا چند شرط لازم است :

اول اینکه جرمی به طرف مقابل انتصاب داده شود پس اگر به شخصی صرفا توهین شود عمل افترا محسوب نمی شود.

دوم اینکه به صراحت یک جرم را به دیگری نسبت به دهد مثلاً کلاهبردار و اگر از واژه‌های کلی مثل جانی یا بزهکار یا مجرم استفاده شود جرم افترا تحقق پیدا نمی‌کند.

سوم اینکه نسبت دهنده جرم یا مفتری نتواند جرمی را که به شخص نسبت داده را ثابت کند.

البته افترا به دو نوع افتراء لفظی و افترا عملی تقسیم می‌شود در افترای عملی شخص مثلاً با جاسازی مواد مخدر در منزل فرد مورد نظر سعی می‌کند وی را به عنوان بزهکار مواد مخدر معرفی کند. اما در توهین صرفاً یک رفتار توهین‌آمیز و تحقیرکننده به شخص داده می‌شود. که به تبع مجازات هر یک از جرایم متفاوت می باشد.